كل حرامي في البلد من المسؤولين ..أول ما يدان ..يقلك  أنا هتصالح وأدفع..انا مش حمل بهدله ..انا ابن ناس وعز ومتربي...وماينفعش اتحبس  مع المساجين البيئة
...بلاش فضايح يافندم ...واللي عاوزينه  هدفعه ...منين يافندم ..؟
من الفلوس اللي سرقتها ...!!!
هترجعها..؟ 
اه ..
كلها...؟
طبعا التي ثبت انني اختلستها...او سرقتها !!!
والباقي انا مش مدان ...هناتمام  وكويس...!!!
هتدفع كام ..؟
اللي في الورق يافندم...!!!
قوم الدولة او المسؤول يفرح اوي ..وفورا يأمر باخلاء السبيل  للتصالح ورفع الحظر من  السفر او ترقب الوصول...ما أعظمها من جريمة نرتكتبها في حق الوطن والشعب...!!!!
هل من المعقول من سرق مثلا 100مليون من ثلاث او عشر سنين...وقادر يدفعهم النهردة ...ماتربحش منهم عشر اضعاف..علي الرغم  من انه  سرق ايضا  وتسبب في اهدار مال عام ممكن عشرات أضعافهم ...بس ما اتكشفش ؟
يدفعهم بنفس قيمتهم ...؟
طيب وقت ما سرق كانت قيمة الجنيه كام ..والان كام ...؟
طيب والدولار كان سعره كام وسعره الان كام ..؟طيب خلوا عندكم دم حتي ويدفعهم بالدولار..ولا. علشان اصحاب ..؟وعاوز ان شاء الله لما تتكشف يعاملوك بالمثل..؟!!..
طيب والضرر الذي وقع علي الوطن والشعب يساوي كام من سرقة حضرتك يافندم  ياابن الناس ...؟
اول متهم في فساد صوامع القمح دفع 77 مليون جنية .. والثاني  دفع 86 مليون ... جزء من الفساد لا يذكر في القمح ب 163 مليون .. واكتشاف ثالث ليتجاوز الرقم 200مليون جنيه ..غير 7مليون بتوع إقامة وزير الغلابة ..حنفي افندي...!!!وباقي الفساد اللي في مصر يعمل كام...طيب انا واثق جدا انكم لو ضغطم شوية علي  علي بابا" صاحبكم "مش محتاجين لا ضريبة القيمة المُضافة ولا فرض مزيد من الضرائب علي الشعب أقفل الحنفيه
وفتشهم بس .
#دهب السكري عيناته بتخرج مابترجعش 
#الصناديق الخاصة خارج الحسابات 
#وماخفي كان اعظم .