السلطة التشريعية ومجلس النواب
 
الفرق كبير من السلطة اللي فيها خيار وطماطم والسلطة التشريعية اللي المفروض انها تتكون من مجلس النواب،، مجلس النواب مجلس النواب المصري - مجلس الشعب سابقا، يتكون من الأعضاء الذين ينتخبون بالاقتراع العام السري المباشر والتى لا يحق لرئيس الجمهورية أن يحل مجلس النواب إلا بعد قرار مسبب أو بعد استفتاء الشعب، كما يجوز لمجلس النواب سحب الثقة من الحكومة أو أحد أعضائها، ومن مهام المجلس أن يتولى سلطة التشريع. ، إقرار السياسة العامة للدولة. ، إقرار الموازنة العامة للدولة. ، الرقابة على السلطة التنفيذية.، إعداد الخطة العامة للتنمية الاقتصادية والاجتماعية.، سحب الثقة عن الحكومة وعليه في حال كان سحب الثقة موافقا بأغلبية النواب، وجب على الحكومة تقديم استقالتها. ، منح المعاشات والتعويضات والمرتّبات والمكافئات. ، إعطاء الإذن للسلطة التنفيذية للحصول على تمويل أو اقتراض. ، فحص نشاط إحدى الجهات الإدارية، أو الهيئات أو المشاريع العامة. ، يتولى رئيس مجلس النواب رئاسة الجمهورية بصفة مؤقتة في حال مرض أو غياب أو وفاة رئيس الجمهورية لا قدر الله على أن يتولى أكبر الوكيلين سناً رئاسة المجلس. و كل ما سبق يكون على النحو المبين في الدستور.
 
الدستور واخد بالك يا شعب مصر الأصل ان يكون مجلس الشعب هو عين الشعب على الحكومة وعلى رئيس الدولة ذات نفسة والبعض يقول انها تساعد الحكومة الأمر الهام ان مجلس النواب المصري الحالي أو مجلس الشعب ان شئت تسمية ثبت سريعا انه مجلس على قد حاله يعنى جايين فى مهمة ومروحين بسرعه على حسب قول السيد رئيس مجلس الشعب وهو يخاطب الأعضاء لو سمحتوا اقعدوا لانكم بتتغدوا وتمشوا حلو قوى النواب يتغدوا ويمشوا عادى هذا بخلاف ان بعض النواب وبعض النائبات حلوة النائبات دى كانوا قاعدين فى الجلسة ولا على بالهم ضحك وهزار وشخاليل ياحلاوة يا ولاد اتنين ليمون هنا يابنى لحسن الأعضاء مابقتش على بعضيها وبعض النواب مالهمش فيها واحد عمال يقف قدام الكاميرات ويعمل باى باى ويضحك ضحكة بلهاء ويشير بأيده بيسلم على الناس بتوع دايرتة .. فكرنى ايام زمان فى مباريات كرة القدم لما تلاقي الكاميرا تصور المدرجات تلاقى الناس جالها هبل وقعدت تشاور او بعد المباراة لما المذيع التعبان يسأل اللاعب الكتيان السؤال الياه ويقوله .. واية رأيك فى المباراة وجبت الجون ازاى تلاقي واحد من المشجعين دخل على الكاميرا وراح راقع اللاعب بوسة وهاتك يا باى باى المهم دة ممكن نقبلة من مشجع أهبل لكن من نائب..
 
لا طبعا المهم مجلس النواب الموافق دائما عمال على بطال وهاتك يا سلق قوانين وموافقات عمال على بطال تحس انهم يسابقون الزمن لإضافة شريعة على بعض القوانين والقرارات التي تبعد كل البعد عن الشرعية وكلكم فاهمين طب ايه الهدف من المجلس اذا كانت كل القوانين والقرارات هاتك يا موافقات ايه المشكلة لو قعدنا سنيتن تلاتة كمان من غير مجلس الموافقين هذا والله كان هيبقي احسن كتير لان بصراحة المجلس شاكله وحش قوى ولا مجلس ولا نواب حتى الحضور والاعداد بيتلخبطوا فيها يحضر مائتين عضو يقولك الموافقة 215 عضو عشان كده منعونا من مشاهدة الجلسات لايف مباشر يعنى قالك خلى الأمور على الضيق لانها شوية شويه هتبقي ........